
OM PROJEKTET
Kreativt sommarjobb,
verkligt resultat
Genom projektet Ready Set Act får ungdomar en unik feriepraktik som kombinerar kreativt skapande med arbetslivserfarenhet. Våra projekt stärker ungdomar, skapar mervärde för staden och sprider kultur till invånare.
Ready Set Act stärker unga med självförtroende, delaktighet och arbetslivserfarenhet.
Läs mer
genom att
scrolla ner
... eller ladda ner vår projektbeskrivning direkt
SÅ FUNGERAR UPPLÄGGET
Tio ungdomar. En handledare. Tre intensiva steg – från idé till färdig föreställning. Resultatet? En unik teaterupplevelse som spelas för barnfamiljer, förskolor eller äldreomsorgen och som skapar värde för både deltagare och stadens invånare.
Upplägget sker i tre tydliga faser:​
-
Fas 1 – READY - Introduktion & förberedelser
-
Fas 2 – SET - Arbete & repetition
-
Fas 3 – ACT - Premiär & framtidskompetenser
FAS 1
Introduktion
I projektets första steg introduceras deltagarna till arbetet och till sin roll som feriearbetare. Ungdomarna får en genomgång av schema, förväntningar, arbetsrutiner och säkerhet. De lär känna gruppen, handledarna och de grundläggande delarna av teaterproduktionen. Här etableras gemensamma regler och förhållningssätt som skapar trygghet, struktur och en tydlig start på arbetsperioden.
READY



SET
FAS 2
Utveckling
I nästa steg tilldelas deltagarna roller i föreställningen och får ett eller flera ansvarsområden. De arbetar både individuellt och i grupp med att repetera scener, planera sina uppgifter och bidra till produktionens helhet. Här bygger vi arbetslag, samarbete och ansvarstagande – deltagarna går från förberedelse till aktivt skapande och genomför uppgifter som är både utmanande och meningsfulla.
FAS 3
Framtid
Deltagarna framför en färdig föreställning, möter publik och fullföljer projektet från början till slut. Efter genomförandet arbetar deltagarna med att reflektera över vad de lärt sig och hur de utvecklats under perioden. De får stöd i att formulera sina erfarenheter, skriva CV och lyfta fram sina styrkor inför framtida jobb och studier.
ACT


This is our dream team

André Edholm
André Edholm har stor arbetsledarerfarenhet i olika omfattning. Som grundare för Teater Carpa har André Edholm ansvarat för arbetsledning sedan starten – både gentemot feriepraktikanter, handledare samt personal inom företagets konstnärliga verksamhet.
André Edholm har sedan 2013 arbetat kontinuerligt med ungdomar inom feriepraktik och olika teaterprojekt. Med över tio års erfarenhet av att planera, organisera och leda grupper av ungdomar i kreativa och pedagogiska sammanhang har han en gedigen erfarenhet och förståelse för hur ungdomar fungerar i grupp och hur man på bästa sätt kan skapa en trygg, inkluderande och utvecklande arbetsmiljö.
​
I rollen som samordnare och handledare har André ansvarat för att anpassa och förmedla rutiner kring bemötande, kommunikation och arbetsuppgifter utifrån varje deltagares individuella behov.
Genom flexibilitet, individuellt bemötande och ett inkluderande arbetssätt säkerställer André att ungdomarna får en trygg, meningsfull och utvecklande arbetsperiod och handledarna känner sig trygga i sitt arbetssätt.

Beatrice Jasz
Beatrice Jasz har mer än tio års erfarenhet av att arbeta med ungdomar i grupp i både Sverige och utomlands. Hon har under flera år varit projektledare för Ready Set Act i olika kommuner och stadsdelar, där hundratals ungdomar fått erfarenhet av att ta ansvar, samarbeta i grupp, utveckla ledarskap och genomföra ett projekt från start till mål. Fokus har legat på att ge ungdomar verktyg i gruppdynamik, kommunikation och scennärvaro – att våga tala inför andra, arbeta mot gemensamma mål och leverera resultat.
​
Tidigare har Beatrice arbetat som aktivitetsledare och entertainment manager på TUI, där hon dagligen ledde aktiviteter för barn och ungdomar i blandade åldrar. Därtill har hon varit teaterledare i Växjö, där hon under flera år ledde lovaktiviteter i samarbete med kommunen, inklusive ferieplatser för ungdomar som fick utvecklas genom grupparbete och föreställningsskapande.
​
Beatrice har en stark förmåga att möta människor utifrån deras individuella behov och förutsättningar. Hennes serviceinriktade arbetssätt innebär att hon alltid strävar efter att skapa ett inkluderande sammanhang där varje individ ges möjlighet att växa, bidra och känna delaktighet.

